Tuesday 12 April 2016

Not 100

Bismillah..

Malam ni baru boleh gerak sikit buat kerja. Banyak je kerja lain, Tapi melencong buat benda lain.

Fokus tarak. Macam mana nak buat kerja betul-betul?

Ok. Cukuplah melalut.

Aku tak tahu patut atau tak nak share cerita ni. Tapi.. Aku tak tepek jugak kat sini. Moga-moga boleh jadi peringatan untuk aku suatu hari nanti.

Ceritanya, kira-kira beberapa bulan yang lalu dalam kuliah. Kuliah apa aku lupa. Yang aku ingat, haritu aku cod barang ngan cust dan aku dapat RM100 tunai. Sebelum ke kuliah, aku terus bank in duit kat Izzah. Ok, ringkas cerita, not 100 tu still ada dalam beg. I just transfered money to Izzah through my account bank.

Waktu kuliah berlangsung, ada edaran sampul untuk derma. Biasanya aku paksa diri untuk derma juga walau berapa sen sekalipun. Aku teringat sharing dari grup team Furaiha. "Bagi paling banyak duit yang kita ada waktu tu."

Dalam waktu yang singkat tu, aku tengok sekilas duit yang ada dalam beg. dan tanpa aku tengok, tangan aku terus ambik duit tu dan masukkan dalam sampul.

Nak tahu apa perasaan aku waktu tu? Rasa macam ni, "Betul ke aku buat?" "Siyes ke ni"

Rasa macam hati menangis waktu tu. "Ikhlas Faza, yakin dengan Allah."

Lepas habis kuliah, aku mesej Izzah dan aku ceritakan kat dia.

She just said,"Yakin Faza.. Yakin.."

Menangis weyh nak lawan diri sendiri. Takkan nak berkira-kira dengan Tuhan.. Mana iman aku yang yakin dengan janji-janjiNYa?

Bulan berikutnya..
Aku rasa macam sale aku berkurang.

dari situ aku rasa macam something. aku perlu muhasabah balik. kenapa aku join bisnes bagai..
selama ni aku sedar tak sebenarnya Dia yang Maha memberi rezeki..

Mana keyakinan aku..

Allah.. betul lah.. peperangan dengan diri sendiri sampai ke susah tak habis..

perlu kepada back to basic.














No comments:

Post a Comment