Saturday 12 April 2014

Ade apa dengan STAM?

Bismillah..
Erm..ade ape dengan STAM?
STAM? ---> Sijil Tinggi Agama Malaysia
Semua subjek yang dipelajari dalam STAM..semuanya dalam bahasa arab dan semuanya memerlukan kepada teknik penghafalan..
Kalau ada sesiapa yang tak sanggup nak menghafal..nasihat guru-guru..baik tak payah amik..bukan ape..nanti diri sendiri juga yang merana..
Sebenarnya..aku salah seorang daripada mereka yang malas nak menghafal..tapi kena hadap jugalah..
Salah satu sebabnya..aku tak minta mana-mana institusi pengajian pun lepas keputusan SPM keluar..
Aku hanya mohon ke matriks.
Aku dapat tawaran ke matriks..tapi..umi abah tak bagi..kata mereka..just go on je la dengan STAM tuh..

Dulu..seingat aku la..aku tak target nak amik STAM pon..
STAM?ape tuh?
Erm..
Aku jadi minat nak amik STAM ..masa trial SPM.
Hoh..trial SPM ..bukannya time SPM..tengok..senget tak aku?hoho..
Ingat lagi..time tu lepas makan petang kat asrama..
Aku call umi.. "umi..kakak rasa nak amik STAM la tahun depan.."
"Aih..habiskan SPM dulu.." ..balas umi.
Aku dapat dengar suara umi macam marah kalau aku nak amik STAM..huhu..
Ye la..trial SPM pun tak lepas lagi..

Ingat lagi time halaqah dengan murobbi dalam urusetia..
Time tu aku belum lagi rasa nak amik STAM..
" barisan ni nih..saya dapat rasa tak de pun yang nak sambung STAM.." (sambil tangannya menunjuk ke arah kami)
Aku tak terkejut pun kalau murobbi cakap macam tu..sebab aku dah sedia maklum dengan kuatnya instinct dia..
Dan..berkemungkinan lepas daripada hari tu la..aku dah mula tertarik dengan STAM..dan call umi.

Ape yang ade pada STAM? Hanya yang pernah lalui je boleh cakap ape yang dia rasa..

Bagi aku..nak amik STAM lagi perit berbanding dengan SPM..(time SPM aku tak serius langsung..masa real SPM baru aku bukak buku baca,hoho..betapa malasnya aku,.)

Awal tahun..tot..tot..to be continue..

No comments:

Post a Comment