Saturday 12 April 2014

Bermulanya kisah..

Tahun lepas..aku dengar keluhan sahabat-sahabat.."takde sape ke nak tulis kisah kita nih?boleh buat novel rasanya.."
Ehe..meh aku nak tolong tulis..tapi..maybe tak sama dengan apa yang korang rasa..

Awal tahun..macam biasa..aku datang asrama..datang naik bas dari selangor..
(Musafir mencari ilmu..eheh..)
Hari tu..sehari sebelum hari persekolahan..banyak wajah baru yang aku dapat lihat..suasana kekalutan ajk USPB(unit sambutan pelajar baru) menyambut kedatangan ahli keluarga asrama yang baru..
Bla.bla.bla.tak nak citer la pasal tuh..nak citer pasal aku n the geng nih..hoho..

Seingat aku..aku datang dengan membawa beg yang amat besar..payah nak gi sana sini..
Mata aku duk cari batang hidung kawan-kawan..time tu kat dataran intizor(dataran menunggu)
"Mana yang lain?.."
Tak lama lepas tu..nampak la muka diorang yang suci dan murni plus kiut tuh...ceh..haha..(sahabat.korang jangan terbang eh..)
Tak silap..yang ade time tu..hanani,bazilah,wan nor najihah..ade lagi yang lain..tak ingat sape.(terukkan ?)korang jangan marah eh..

Bila diorang sampai..kitorang terus cari Ustaz Lokman..
Sengih je muka time nak jumpa ustaz..
" ustaz..kitorang duk kat bilik mane nih?.."
Aku lupa jawapan ustaz..tapi,lebih kurang macam ni la jawapan ustaz..
"Antunna balik lah dulu..seminggu dua lagi..datang balik..try tengok ade kosong ke tak.."
Serentak ramai-ramai terkejut..

Dush.dush.
Tetibe rasa macam .......krik.krik....semua muka tunduk.
Aku bermonolog dalam hati..
"Ustaz..ana nak balik mana?malas nak susahkan mak cik..aduh..macam mana nih?"
Aku tengok muka sahabat yang dari Kelantan sendiri pun terkejut,.
Diorang pon jauh juga..kalau tak..takde la duk asrama kan?

Lepas tu salah seorang daripada mereka kata,.
"Aih..tak kan la nak balik umah balik,tak leh jadi.."

Jadi..ramai-ramai la berjalan menuju ke destinasi yang tak tahu nak menghala ke mana..
Kitorang pon berjalan ke arah blok C..mencari figura itu..
Tak lama lepas tu..ahah.jumpa pon..

"Ustaz..macam mana ni..tak kan la kitorang nak balik rumah balik..tak kan la nak berulang,."
Semua buat muka sedih dan kecewa..
Aku just tunduk je..sambil tengok muka ustaz dan sahabat-sahabat yang lain..
Muka ustaz macam sedih jugak..uhu..ye la.,anak murid sedih..guru pun turut merasa..
" boleh je nak adjust..nanti saya try tanya ustaz lokman..kalau korang duk atas maktabah pon boleh kot.."

Uhuk.uhuk.
Atas maktabah? Okeyyy....
Nampak la sikit muka diorang macam ceria dan bersinar sedikit..
" tak pe la ustaz..kat mana- mana pun..asalkan ade tempat kitorang nak duduk.."
Alhamdulillah..tapi..itu baru cadangan ustaz..fuhh.

Lepas tu..kitorang jalan-jalan lagi..sampai la duk depan pejabat sekolah..
Terserempak dengan mudir..
Mudir : eh..semua ni tingkatan berapa? Tingkatan 4 ke?
Kitorang : eh.bukan..tingkatan enam..
Mudir : ouh..ingatkan tingkatan 4..kecik dekpon..
Nampak macam diorang sengih sampai ke telinga..ye la..orang teka diorang form 4..perasan muda..
Haha..ok.sambung..

Mudir : hoh..kenapa semua ni?
Kitorang : ustaz..kitorang nak duk kat mana? Ustaz Lokman suh balik berulang seminggu dulu baru datang tanya asrama ade kosong ke tak..kalau nak duk rumah sewa..ustaz pon tak bagi..
(Cepat-cepat mudir kata takleh..)
Memang peraturan sekolah..pelajar-pelajar dilarang duduk di rumah sewa..

Huhh..ni baru kisah nak cari tempat duduk nih..hari pertama aku sampai di Kelantan..
Erm..belum masuk bab nak masuk kelas lagi..

Erm..
Maktabah? Ok la..macam la tak biasa duk kat maktabah an..
Hanya lantai kayu semata..nak tidur pon..takde tilam..kalau ade..itu rezeki..
Biasanya..tidur kat maktabah berlantaikan tikar.
Oho.baru teringat.tahun sebelum tu..bumbung maktabah runtuh..
Adui..macam mana la nanti..harap baik-baik je semua..

To be continue...

No comments:

Post a Comment