Saturday 12 April 2014

Tercicir..

Ni kisah kelas pulak..sebelum ni pasal asrama an?

Tak berapa nak ingat mana jugak nih..sikit-sikit je..
Time senarai nama ditampal di muka pintu kelas..
Semua duk serbu pintu..

Alhamdulillah nama aku tersenarai..
Susunan kelas mengikut keputusan SMU..
Bazilah and the geng ..semua kat kelas 6K1..
Aku je tercongok kat kelas 6K3..
Tak pe lah..tak heran pun duduk kat mana -mana..
Dapat kawan baru..huhu..

Erm..dalam ramai-ramai geng maktabah..ade juga beberapa orang yang nama mereka tercicir..x tersenarai dalam list pelajar STAM 2013..
Antaranya Bazlin dan Qistina..
Lepas jumpa ustazah..diorang kena duk kat kelas 6K5..
Kata Bazlin..dia tak sanggup nak duduk kat kelas tu..Qistina pon..
Tambahan pula kawan-kawan ramai duk kat kelas 6K1..lagi la..
Macam terpisah jauh gitu..

Aku?
Rilek jer..
Selalu je balik sekolah..dengar cerita diorang yang bernada syahdu..tumpang dengar..

Ha.yang takde nama tadi tuh..
Kata ustazah..beliau pon tak boleh nak buat ape..sebab..tahun kitorang..YIK yang uruskan..
Ringkas cerita..kena berurusan sendiri dengan YIK..
Alhamdulillah..beberapa hari lepas tu..nama mereka dimasukkan ke dalam senarai kelas 6K1..

*balik sekolah*
Selalu dengar suara rintihan sorang nih..
" kenapa la nasib kita macam ni?sedihnya,."
Dalam hati aku bermonolog.."bersabarlah wahai sahabat-sahabatku..pasti ade hikmahnya"
Biasanya lepas dengar diorang bercerita..aku terbang ke tempat lain..(budak tak leh nak duk diam)

Bermula dari situ lah..mereka bertekad untuk melonjakkan nama dalam mencapai 10 Mumtaz dalam STAM..
Sekaligus untuk menaikkan nama sekolah,khususnya nama asrama..(macam nak balas dendam )

Jujur aku katakan..
Kami ini seolah-olah dianaktirikan..
Macam takde sape pon peduli akan nasib kami..
Tak macam masa SPM dulu..

Tapi..pada pandangan peribadi aku..
Biasalah kalau jadi anak sulung..memang akan rasa macam tu..
Hakikatnya..anak sulung lah yang paling disayangi sebenarnya..
Cuma..cara layanannya agak berbeza berbanding dengan yang lain..

Kalau tengok dari segi layanan guru-guru STAM sekali pun..
Memang agak menyakitkan hati..tapi..mereka sayang sebenarnya..
Cuma kita je yang tak nampak yang tersirat tuh..

Aku ingat lagi..
Ade sorang ustaz nih..time tu dalam kelas..(Ustaz Anuza)
"Betul ke nak amik STAM ? Baik tak payah lah..STAM ni susah tau.."
Ergh..dah la ustaz tu mengajar maddah Adab Nusus..
Antara subjek yang aku alergik sebenarnya..tak sangka pulak dalam STAM pun ade subjek nih,.
(Nasib baik lulus maddah nih..)

Layanan antara guru memang agak berbeza..
Ade yang cadang supaya kami terus mengambil STAM..ade tu yang awal-awal lagi dah 'halau' sape yang tak serius nak belajar..bukan ape..nanti mengganggu proses pembelajaran dan pengajaran..

Ade seorang guru tu..
Beliau selalu ulang..kalau sape-sape yang jarang datang sekolah..beliau akan potong nama..
Ape -ape je..potong nama..
Hehe..kalau aku tak mention kat sini pon nama ustazah tu..sahabat-sahabat pon dah meleret senyumnya..
Kan?

Hurm..
Teringat pesan Ustaz Akmanizam..
Sebelum keputusan SPM keluar..baik datang sekolah dan belajar seperti biasa..
Ilmu ni..bukan senang nak dapat..
(Tak ingat dah ape lagi pesanan beliau.)

Awal-awal lagi aku dah bertekad tuk amik STAM..lantak lah orang nak cakap ape pun..

Bagi aku..kalau tengok kawan - kawan atau sesiapa sahaja yang amik STAM ni..diorang unik sebenarnya..(aku tak termasuk)
Iye la..maddah dan silibus  dalam STAM bukan macam SMU..
Ade maddah baru yang aku tak pernah dengar pon..
Sebagai contoh..
-maddah Arudh wal Qawafi..
-maddah faraid
-maddah Mantiq

Rasa berat kan?tapi..itu yang manis sebenarnya..
Sape yang pernah lalui..dia tahu la macam mana rasa peritnya dalam meningkatkan diri demi meneruskan perjuangan ke garisan penamat..

Wallahualam..
Setakat ni dulu..
Andai ada salah silap..
Mohon ampun dan maaf..

No comments:

Post a Comment